Winterverwachting 2012-2013 voor Nederland

Voor onderwerpen over de winter van 2012-2013, van oktober t/m maart, over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Martijn

Winterverwachting 2012-2013 voor Nederland

Berichtdoor Martijn » Zo 7 Okt 2012, 23:56

Verzameling van winterverwachtingen voor de winter van 2012-2013 in Nederland

Dit topic is voor het verzamelen van Nederlandse verwachtingen voor het winterweer in de komende winter van 2012-2013, over het verwachte winterweer in specifiek Nederland en geheel Europa.

Zie ook topic: Winterverwachting 2012-2013 voor Europa.

Opmerking d.d. 1 nov 2012, 1:22 uur:

De winterverwachtingen lijken dit jaar later te komen dan de afgelopen winter. Toen waren er veel spectaculaire voorspellingen, met al vroeg invallende en langdurige winter, en zelfs de term horrorwinter viel. Uiteindelijk kwam er juist een zeer zachte winter, op die ene strenge vorstperiode begin februari na, die veel goedmaakte, maar toch. Wellicht is men daardoor wat voorzichtiger en afwachtender. Hoe dan ook, eindelijk kwam Piet Paulusma vanmorgen met zijn winterverwachting voor winter 2012-2013.

Martijn

Re: Winterverwachting 2012-2013 voor Nederland

Berichtdoor Martijn » Do 1 Nov 2012, 1:22

Voorlopige winterverwachting 2003 van Piet Paulusma

31 oktober 2012

Bron: http://www.pietsweer.nl/2012/voorlopige ... 2012-2013/

Vandaag 07:39 uur

Voorlopige winterverwachting 2012-2013

Vuile winter, wel op schaatsen!

Elk jaar kom ik eind oktober met mijn eerste voorlopige wintervoorspelling. De definitieve voorspelling komt eind november, voordat de meteorologische winter op 1 december begint.

Daarna laat ik de wintervoorspelling staan, zodat iedereen deze kan vergelijken met de werkelijkheid.

De komende winter zal vuil en nat verlopen. Met een vuile winter bedoel ik regelmatig sneeuw. Regen, ijzel en onstuimig weer. Dus veel overlast voor het verkeer.

Opnieuw wordt het rond kerst spannend. Dat wil zeggen dat de kans op een winterse of witte kerst nog niet eens zo klein is.

Op schaatsen: ik verwacht dat wij minstens 1 periode van 1 à 2 weken op schaatsen komen. Misschien langer. Het is nog niet te zeggen wanneer deze periode komt. Ik denk aan halverwege of eind december, of eind januari en begin februari.

Over het algemeen wordt het een normale winter of (iets) te zacht.

Laatste update: Vandaag 08:17 uur

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 1 Nov 2012, 3:20

De winterverwachting van Marc Putto

Oktober 2012

Sinds een week of twee, denk ik, begin oktober staat de winterverwachting van weerstrateeg Marc Putto op zijn site. Hij claimt de afgelopen winters het steeds bij het rechte eind te hebben gehad. Ik heb dat niet allemaal bijgehouden, maar i.i.g. deed hij het de vorige winter beter dan de horrorwinter des doods voorspellers.

Bron: http://www.weerprimeur.nl/

WINTER 2012/'13 NIET STRENG MAAR WEL MET POTENTIE

De winterprognose'13 is de afgelopen week uitgebreid aan bod gekomen via de weerlijnen
Een selecte & trouwe groep bellers heeft een indruk gekregen wat de teneur van Thialf is.
Heel kort wat highlights voor de overigen over de aanstaande winter in Nederland & Belgie
Weest gerust..een HORRORWINTER gaat het sowieso niet worden, dus geen -30 graden
Zowel een zeer strenge als zeer zachte variant vallen uit te sluiten aldus de WP-prognose
Als referentiejaar is WP uitgekomen op ' n flink 'vuile' variant zoals in de winter 1969/1970
De vergeten winter van '70 werd dit seizoen wel genoemd vanwege de + cA koude dichtbij
Het scheelde namelijk een haar of de berekoude cA-lucht was richting Benelux gekomen.
Zou dit wel zijn gebeurd zouden we een reprise van 1962/63 hebben gehad aldus kenners.
Mocht het scenario van 1970 goeddeels gerealiseerd worden wordt het de koudste winter.
De vorstigste winter in ieder geval van deze eeuw en de koudste winter sedert 1995/1996.
Sneeuwliefhebbers komen sowieso + goed aan hun gerief tussen Sinterklaas en Valentijn
Schaatsliefhebbers als Mark Wolvenne behoeven niet elaboraat te gaan oefenen voor de *

GEEN ELFSTEDENTOCHT DUS IN DECEMBER 2012, JANUARI EN FEBRUARI 2013 !!!!

edit: inmiddels weet ik van berichten op het VWK forum dat deze winterverwachting als minstens sinds 13 okt 2012 als hierboven op de site staat, dus niet een week of twee, en sinds 7 okt 2012 in een iets kortere versie.
Laatst gewijzigd door Martijn op Za 3 Nov 2012, 0:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 1 Nov 2012, 17:49

Winterverwachting van Cees van Zwieten

29 oktober 2012

Cees van Zwieten komt ook elk jaar met een winterverwachting. Hij baseert zich op meer op intuïtie en ervaringen van voorbije winters. Hij kan mooi en informatief schrijven over de winter, en doet dat al jarenlang met tientallen bulletins per winterperiode (zie archief). Interessant zijn ook de beschrijvingen van vroegere winters (zie winterhistorie), te weten de bijzondere winters van 1929, 1963, 1979 en 1985.

Bron: http://www.schaats-en-skate.nl/cees/winterver.htm

Winterverwachting 2012-2013
door Cees van Zwieten

Waarschuwing:
Mijn winterverwachting is niet gebaseerd op berekeningen of algemene inzichten over voorspellen en verre van wetenschappelijk. Eerder intuïtief, speculatief en gegrond in eigen ervaringen. Aan dit product kleeft een groot risico; resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Vroege kou?

29-10-2012

Het is al weer bijna november, zodat de winterkriebels weer beginnen te komen. Is er iets te zeggen over de komende winter. Om te beginnen heb ik nog geen goed gevoel over de komende winter. Dat is puur speculatief en intuïtief. De afgelopen jaren was ik er steeds vroeg bij met het rondjes rijden op de kunstijsbaan; dit jaar wil het nog niet lukken. Heb ik de motivatie verloren, na zo'n mooi seizoen van 2012? Of heb ik een voorgevoel, waarvan je kunt denken wat je wilt. Er is wel een verschijnsel in het nieuws dat zou kunnen duiden op een iets verhoogde kans op geblokkeerde weersituaties. Geblokkeerd wil zeggen, dat de voor onze omgeving normale westcirculatie verzwakt of omgeleid wordt door een standvastig hogedrukgebied. De "normale" westcirculatie wordt aangejaagd door sterke westelijk winden op grote hoogte, zo tussen 5 en 8 km hoogte. Deze band met sterke winden wordt straalstroom genoemd (yet stream). De straalstroom slingert zich op gematigde breedten over het halfrond en kan sterk west-oost gericht zijn maar ook meer noord-zuid of zuid-noord. Vooral bij een west-oost gericht straalstroom op onze breedte hebben wij met een west-circulatie te maken.

Die westcirculatie is voor de winterliefhebber fnuikend. Een reeks van depressies komt in zo'n situatie over Europa en brengt dan normale tot bovennormale temperaturen. Geen sprake van een vorstperiode dus en met die situatie hadden we in de eerste helft van de vorige winter te maken. Pas als de straalstroom ver afbuigt of geblokkeerd wordt door een hogedrukgebied in de buurt van west Europa krigen andere stromingen een kans. Ligt zo'n hogedrukgebied gunstig, dan krijgt bij ons een koude stroming een kans. Dat zagen we dan weer in de vorige winter aan het eind van januari. Er is een onderzoek, van meteoroloog Jennifer Francis, dat aantoont dat de straalstroom de laatste 10 jaar iets verzwakt is en bovendien iets grotere uitslingeringen laat zien. Dat betekent dat de westcirculatie verzwakt is en dat geblokkeerde situaties vaker voor komen en mogelijk ook langer duren. Dat zou duiden op een iets verminderde kans op een langdurige westcirculatie en een iets verhoogde kasn op een langdurige blokkade. Daarmee zijn we er als winterliefhebber nog niet, want als een blokkade niet goed ligt komt er van serieuze vorst weinig terecht. Laten we het toch maar positief zien en zeggen: een sprankje hoop voor de komende winters!

De verklaring van dit fenomeen wordt gezocht in het afnemen van het zee-ijs in het noordpoolgebied. Die afname is al jaren aan de gang en lijkt onverbiddelijk door te zetten. Meer hierover elders op deze site, in het eerste winterbulletin.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 11 Nov 2012, 19:55

Winterverwachting van MeteoConsult

9 november 2012

Een informatief artikel van Meteo Consult over de kansen op winterweer op basis van de liggingen van hogedrukgebieden en de rol die de NAO index hierbij speelt.

Bron: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... t_het.html

Wat voor winter wordt het?

09.11.2012 12:50

Nu de winter dichterbij komt en we na een heldere nacht ‘s ochtends af en toe weer de autoruiten moeten krabben, begint het ook onder de Nederlanders die op winterweer hopen (en dat zijn er elk jaar toch best veel) langzaam weer te kriebelen.

Wordt het voor het vijfde opeenvolgende jaar een winter met daarin een langere periode met echt winterweer, of krijgen we weer eens een zachte, Hollandse winter zonder winterweer van betekenis? Elk jaar weer wagen velen zich aan het maken van een verwachting.

Hoge- en lagedrukgebieden bepalen bij ons waar de wind vandaan komt. De lagedrukgebieden volgen de straalstroom die in een normale winter ten noorden van Nederland ligt, hogedrukgebieden horen in ons deel van de wereld in het zeegebied bij de Azoren te liggen. Zolang dat zo is, is het moeilijk om de winter langer naar Nederland te krijgen.

Winter op twee manieren
Langere perioden met winterweer van betekenis krijg je grofweg op twee manieren. Stijgt de luchtdruk boven Scandinavië (omdat zich daar een hogedrukgebied opbouwt, of omdat het in de winter altijd aanwezige Siberische hogedrukgebied zich westwaarts uitbreidt, zoals dit jaar in februari gebeurde), dan kan de wind in onze omgeving naar oostelijke richtingen draaien. Koude, droge lucht bereikt ons land op die manier vanuit het oosten en we beginnen aan een periode met droge vorst. De kansen op een sneeuwdek zijn op dat moment relatief klein.

Een andere optie is, en dat is vooral de laatste jaren vaak gebeurd, dat de straalstroom zich naar het zuiden verplaatst. Vaak gebeurt dat aan de oostflank van een hogedrukgebied dat zich van de centrale delen van de oceaan tot in het zeegebied in de buurt van IJsland/Groenland opbouwt. De noordelijke winden aan de oostflank van die hogedrukzone brengen koude lucht vanuit het poolgebied naar het zuiden, aan de zuidkant voorafgegaan door de straalstroom die in de hogere etages van de atmosfeer de grens vormt tussen die oprukkende koude lucht enerzijds en de warme lucht aan de zuidkant daarvan, anderzijds. Die straalstroom komt dan naar het zuiden.

Het koudere weer, dat we in dat geval in Nederland krijgen, kan ook tot winterse omstandigheden leiden, maar dan met vaker neerslag, als het echt koud is ook in de vorm van sneeuw. Vooral in de winter van 2009/2010 en in december 2010 hebben we deze variant gehad. Voor schaatsers is deze vorm van winterweer minder gunstig, Er ligt vaak sneeuw op het ijs en die houdt het ontstaan van een betrouwbare ijsvloer vaak tegen. De vorst van februari dit jaar begon zonder sneeuw van betekenis. Daarna vormde zich een mooie ijsvloer. Toen de sneeuw alsnog kwam, kon op veel plaatsen al geschaatst worden. Een Elfstedentocht zat er helaas niet in.

Moeilijk te voorzien
Het al dan niet ontstaan van een hogedrukgebied boven Scandinavië is moeilijk te voorzien. Ook op het moment dat het echt aan de orde is, blijken de meeste computermodellen het bij de berekening van dergelijke hogedrukgebieden langere tijd moeilijk te hebben. Het is dan ook een illusie maanden tevoren te voorzien of zo’n hogedrukgebied er komt. Dat is onbegonnen werk. De andere situatie, met een voorkeur voor hoge druk in het zeegebied van IJsland en Groenland, lijkt wel enig soelaas te bieden als het om het maken van seizoensverwachtingen gaat. Er is de laatste jaren veel onderzoek naar gedaan, vooral door de bijzondere winter van 2010.

Een getalletje, dat verraadt hoe het er met de drukverdeling boven de oceaan voorstaat, is de NAO-index. Is de luchtdruk bij IJsland relatief laag en bij de Azoren hoog, dan is dat getal positief. Is de luchtdruk bij IJsland relatief hoog en bij de Azoren laag, dan wordt dit getal negatief. Dit jaar is de NAO-index, met korte onderbrekingen, al lange tijd negatief. Met een telkens terugkerende voorkeur voor de opbouw van hogedrukgebieden in het noorden bij IJsland en Groenland en steeds weer opduikende lagedrukgebieden bij de Azoren. Vooral in Spanje en in Portugal, maar ook in Marokko hebben ze de laatste weken gemerkt wat dit betekent. Er is veel meer regen dan normaal gevallen. De stuwmeren zijn er nu al flink aan het stijgen, terwijl de winter nog moet komen. Ook deze week blijft het in die regio erg wisselvallig.

Bij ons een afwisseling
In Nederland zien we door de lage NAO-index de laatste maanden steeds afwisseling van perioden waarin het relatief koud is, met ook vrij koude bovenluchten en perioden waarin de wind langere tijden uit het zuiden waait, met in dat geval boven normale temperaturen. Echt winterweer is het nog niet geweest, maar het is ook nog maar november.

Qua aanloop naar de winter heeft het weerbeeld dit jaar wel wat weg van het weerbeeld dat we ook in de aanloop naar de winter van 2010 zagen. Ook toen hadden we een vaak negatieve NAO-index, die zich gedurende de wintermaanden uiteindelijk in versterkte mate doorzette. Het resulteerde in een koude winter met vaak sneeuw en niet eens zoveel schaatsijs. De grote vraag is nu of het dit jaar ook zo zal gaan. Er zijn wat dit betreft veel conflicterende signalen.

Tegengesteld
Kijken we bij voorbeeld naar de verwachting van de Engelse weerdienst (UKMO), dan lijkt die op misschien wel een soort van herhaling van de winter van 2010 aan te sturen. De winterverwachting van het Europese Centrum (ECMWF) is precies tegengesteld en gaat voor grote delen van Europa van sterk boven normale wintertemperaturen uit. Nederland zou dan aan de westrand van dit warme gebied terecht moeten komen. Beide opties zijn mogelijk, zelfs op basis van de Europese drukverdeling zoals we die de afgelopen steeds hebben gezien.

Andere fenomenen die op dit moment sterk hun stempel drukken op het weersverloop op het Noordelijk Halfrond zijn het veel warmere zeewater dan normaal in de oceaan tussen de VS en Europa en een bijzondere verdeling van koude en warme stukken zee op de Grote Oceaan tussen de VS en Azië. Samen met de lichte El Nino (een warme zeestroom langs de evenaar) die er nu is in het zeegebied tussen Peru en Indonesië, oefent elk van deze fenomenen z’n eigen invloed uit op de grootschalige drukverdeling in onze wijde omgeving. De grote vraag is hoe dit samenspel de komende maanden precies uitpakt. Het dubbeltje kan beide kanten uit vallen, zo lijkt het nu. In de verwachting voor de komende winter van Meteo Consult (te beluisteren via de weerlijn, 0900-9725 (60 ct/min), kies voor optie 8) staat dan ook dat we voorlopig uitgaan van een kans van 60 procent op een zachte, wisselvallige winter en een kans van 40 procent op een winter die normaal tot kouder dan normaal uitvalt. Over een paar maanden zullen we het echt weten.

Bron: Meteo Consult. Foto uitsnede voorpagina: Lida Verkade.

NOOT: op de site van het Belgische MeteoServices (net als MeteoConsult onderdeel van MeteoGroup) staat het artikel ook, in principe dezelfde tekst, maar dan aangepast voor Belgïe. De lange termijn weersverwachting voor België wijkt natuurlijk niet of nauwelijks af van die van Nederland.

herman

Berichtdoor herman » Wo 14 Nov 2012, 18:30

Uiteraard volg ik de verschillende sites over de winterverwachting. WP heeft ook zijn verwachting gegeven. Zie in 1 van de bovenstaande reacties. Ik toets zijn bevindingen en merk daarbij dat de uitleg van de werkelijkheid toch wat positief in de eigen richting wordt uitgelegd. Desondanks toch waardering voor zijn inschatting.
Zelf heb ik veel vertrouwen in de officiële engelse weerdienst. Zij geven een schatting tot 30 dagen en de aangegeven trend scoort hoog.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 30 Nov 2012, 23:24

Definitieve winterverwachting 2003 van Piet Paulusma

30 november 2012

Op 31 oktober 2012 kwam Piet Paulusma met zijn voorlopige winterverwachting, vandaag verscheen zijn definitieve winterverwachting voor winter 2012-2013.

Bron: http://www.pietsweer.nl/2012/wintervoor ... 2012-2013/

Vandaag 15:43 uur

Wintervoorspelling 2012-2013

Vuile, grillige winter en op schaatsen!

De 3 belangrijkste karakterpunten voor de komende winter zijn: een vuile, soms grillige winter, we komen op schaatsen en waarschijnlijk een koude december.
Elk jaar kom ik voor 1 december met mijn definitieve wintervoorspelling. Voordat de meteorologische winter op 1 december begint. Dus is het nu zover. Ik laat de wintervoorspelling leesbaar staan, zodat iedereen deze kan vergelijken met de werkelijkheid. Het verschil met de voorlopige voorspelling is niet groot.

De komende winter zal vuil en soms grillig verlopen. Dit betekent vaak overlast voor het verkeer door sneeuw, ijzel, maar ook regen en soms stormachtig weer. Is het niet het een, dan is het wel het ander. Een karakter waarvan je ook kan zeggen dat deze winter een kwakkelend karakter zal hebben. Daar heb ik niet voor gekozen, want ik verwacht toch ook een of twee langere koude perioden met voldoende vorst om op natuurijs te gaan schaatsen. De perioden vanaf halverwege december tot en met begin januari en die van eind januari en het eerste deel van februari komen hiervoor het meest in aanmerking. Het zal duidelijk zijn dat exactheid (wanneer precies) op dit moment nu nog niet mogelijk is.

Andere bijzonderheden:
December kan wel eens gemiddeld koud verlopen. Verder wordt het spannend in de buurt van kerst. Ik denk aan de kans op een winterse of witte kerst. Die kans is voor mij nog altijd niet uitgesloten. Over het algemeen zal deze winter wat temperatuur betreft uitkomen in de buurt van wat normaal is. Zo gemiddeld rond 3,5 graden.

Laatste update: Vandaag 15:56 uur

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 30 Nov 2012, 23:52

herman schreef:Uiteraard volg ik de verschillende sites over de winterverwachting. WP heeft ook zijn verwachting gegeven. Zie in 1 van de bovenstaande reacties. Ik toets zijn bevindingen en merk daarbij dat de uitleg van de werkelijkheid toch wat positief in de eigen richting wordt uitgelegd. Desondanks toch waardering voor zijn inschatting.

De "Weerprimeurman" Marc Putto deed het i.i.g. vorig jaar een stuk beter dan veel anderen met zijn verwachting van een vrij zachte winter. Gemiddeld was de winter inderdaad zacht: over december, januari en februari in De Bilt een gemiddelde temperatuur van 4,1 °C, tegen 3,4 °C normaal.

herman schreef:Zelf heb ik veel vertrouwen in de officiële engelse weerdienst. Zij geven een schatting tot 30 dagen en de aangegeven trend scoort hoog.

Heb je een link daarnaartoe?

herman

Berichtdoor herman » Di 4 Dec 2012, 13:31

herman

Berichtdoor herman » Ma 24 Dec 2012, 13:01

Marc Putto, de hoog scorende deskundige als het gaat om voorspellingen, liet in november kaarten zien met de te verwachten luchtdrukverdeling in december. Boven de oceaan hoog ( tussen IJsland en Schotland ) en boven centraal Europa laag. Dus een vuile wintermaand. Sneeuwkansen bij een overwegend noordelijke stroming boven Nederland. De eerste decade voldeed aardig aan dat beeld. Helaas de rest van de maand en met name de huidige periode helemaal niet. Pech voor de winterliefhebber. Ik hoop dat Marco voor januari een winters vooruitzicht heeft en dat de voorspelling uitkomt.

Terug naar “Winter 2012-2013”