Winterverwachting 2012-2013 voor Nederland

Voor onderwerpen over de winter van 2012-2013, van oktober t/m maart, over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Henk T

Re: Winterverwachting 2012-2013 voor Nederland

Berichtdoor Henk T » Za 29 Dec 2012, 11:08

Ik denk dat, gelet op het winterweer aan de oostkust van Amerika, we zo rond half januari weer winterweer kunnen verwachten. Meestal krijgen we een week of 2 a 3 nadat het in Amerika dik winter is, hier in Nederland daar een staartje van mee.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 29 Dec 2012, 14:43

Hallo Henk,

Welkom op dit forum!

Henk T schreef:Meestal krijgen we een week of 2 a 3 nadat het in Amerika dik winter is, hier in Nederland daar een staartje van mee.

Dit is nieuw voor mij. Is dit ook aangetoond met statistische gegevens, en is er een verklaring voor?

Henk T

Berichtdoor Henk T » Za 29 Dec 2012, 15:43

Hoi Martijn,

Dank je wel!

Erg leuke site Martijn, met veel nuttige weerswetenswaardigheden!
Ik ben ook een echte "wintergek"!
Antwoord op je vraag:
Ik zou het echt niet weten, maar in het verleden is dit wel vaker gebeurd en noem het maar "boerenwijsheid", maar ik heb 13 jaar op een boerderij in Gelderland gewoond en die boer zei dit altijd.
Ik ben dus, net zo als iedereen waarschijnlijk, erg nieuwsgierig of dit ook deze keer uitkomt.
De tijd zal het leren.

Groet,

Henk

rotaro

Berichtdoor rotaro » Wo 2 Jan 2013, 12:48

Al enkele jaren een van de betere winter- en weersverwachtingen per maand op de lange termijn.

-- Winter 2013 -- Winter statistich aan zachte kant.

Februari 2013 De sprokkelmaand start nat, met op 3 en 6 februari en ook daarna veel neerslag. Mogelijk weer hoge waterstanden in de rivieren. Vanaf 18 februari wordt het milder winterweer. Daarbij lijkt het vanaf de 23e ook droger te gaan worden.

Januari 2013 Vanaf 1 januari kouder en vanaf 10 januari nog een stuk kouder. Tot 30 januari kans op een korte vorstperiode, sneeuw en gladde wegen door winterse neerslag. Eind januari stijgt het kwik.

December 2012 Tot 11 december kans op sneeuwval, tenzij het stevig vriest, dan blijft het droog. Na 11 december stijgt de temperatuur enigszins. Na de kerst opnieuw kouder, met kans op gladde wegen door ijzel en/of sneeuw. In deze maand wordt er weer op natuurijs geschaatst.

www.deweerkronieken.nl

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 6 Jan 2013, 12:20

Henk T schreef:Erg leuke site Martijn, met veel nuttige weerswetenswaardigheden!

Dank je!

Henk T schreef:Antwoord op je vraag:
Ik zou het echt niet weten, maar in het verleden is dit wel vaker gebeurd en noem het maar "boerenwijsheid", maar ik heb 13 jaar op een boerderij in Gelderland gewoond en die boer zei dit altijd.
Ik ben dus, net zo als iedereen waarschijnlijk, erg nieuwsgierig of dit ook deze keer uitkomt.
De tijd zal het leren.

Nou Henk, als ik zo naar de laatste weersverwachtingen van de computermodellen kijk (pluimen en weerkaarten), dan kan die boerenwijsheid weleens gelijk gaan krijgen! :)

Henk T

Berichtdoor Henk T » Zo 6 Jan 2013, 15:13

Ja inderdaad het begint er een beetje op te lijken.
Maar ik was altijd al verbaasd over de weersvoorspellingen van die boer.
9 van de 10 keer had hij gewoon gelijk!
Nou maar hopen dat deze aankomende vorstperiode ook weer eens ouderwets doorzet!
Trouwens nog de allerbeste wensen voor 2013!

Groet,

Henk.

Terug naar “Winter 2012-2013”