Winter - Januari 2013

Voor onderwerpen over de winter van 2012-2013, van oktober t/m maart, over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Martijn

Re: Winter - Januari 2013

Berichtdoor Martijn » Ma 14 Jan 2013, 8:48

NB: voor de sneeuwval van morgen ben ik een apart topic gestart: De sneeuwval op dinsdag 15 januari 2013.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 14 Jan 2013, 11:39

Nu eens de meeste vorst in het westen

Hieronder een kaart met de minima in Nederland van afgelopen nacht/ochtend. Opvallend in dat nu eens de westelijk helft van Nederland de laagste temperaturen haalde. Dit was ook het deel van Nederland waar het opklaarde.

Maar wat het helemaal bijzonder maakt, is dat het het koudst werd op een waddeneiland! Bij weerstation Terschelling werd met -9,4 graden bijna strenge vorst gehaald! (tussen al dat warme zeewater)

Hierna werd het het koudst weerstation Gilze-Rijen (NB) met -8,6 graden en -8,5 bij weerstation Wijk aan Zee (NH) aan de Noordzeekust. In het grootste deel van Nederland kwam het deze keer tot matige vorst.

Bij 6 weerstations in het westen werd aan de grond strenge vorst gehaald, met het laagste minimum wederom op Terschelling met -11,1 graden.

Minimumtemperaturen in Nederland afgelopen nacht/ochtend:

GMT_TNTN_14012013.png
Minima Nederland, nacht/ochtend, 14 januari 2013.
GMT_TNTN_14012013.png (99.44 KiB) 3068 keer bekeken

edit 23:25 uur:

Ik zie net op de sneeuwdekkaart van vanochtend dat er enkele cms sneeuw ligt op Terschelling. Dat verklaart ook mede waarom het daar de afgelopen nacht het koudst werd.

Afbeelding

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 16 Jan 2013, 17:38

Zeer strenge vorst de afgelopen nacht!

Dankzij het verse sneeuwdek, en de opklaringen en zwakke wind, was er een flinke afkoeling in het midden en zuiden van het land:

Minimumtemps nacht/ochtend, 16 januari 2013

GMT_TNTN_16012013.png
GMT_TNTN_16012013.png (115.46 KiB) 3028 keer bekeken

Zie ook het actuele sneeuwdek:

Sneeuwdek vanochtend om 9:00 uur:

Afbeelding

Cornelius

Berichtdoor Cornelius » Ma 21 Jan 2013, 23:04

Wellicht op de verkeerde plaats in dit Forum....
Dit weekend deze prachtige site pas gevonden, op zoek naar info over ijsdiktes en webcams langs de 11-stedenroute voor mijn nieuwe weerstationwebsite vanuit Zuid Limburg (ik heb de site direct gelinkt en opgenomen bij "weerlinks", oftewel sites die sterk door het weer beïnvloed worden).

Als 11-stedentochtfanaat (heb hem 3 keer gereden en vele malen op de fiets) was ik op zoek naar beelden van de ijstoestand. 330 km van Leeuwarden is ver weg en nadat je één keer nog geen mm ijs van je auto hebt gekrabt, komt de eerste vraag al wanneer ik denk dat de tocht doorgaat.

De beelden uit Balk van vandaag zijn natuurlijk verschrikkelijk, maar ik heb het filmpje ook direct op mijn facebookpagina gezet zodat de werkelijke situatie te zien is.

Binnenkort heb ik nog wel veel meer te vertellen hier; gaarne wil ik meedenken hoe mensen buiten Frieslandmet beelden en getallen op de hoogte gehouden kunnen worden van de ijstoestand.

Vorig jaar de vijfgemeententocht vanuit Burdaard gereden met mijn zoon. (staat op Youtube, we hebben grijze kleren aan). Was geweldig. Vertrokken om 5.15 u uit Zuid-Limburg en 's avonds weer thuis. (wel nog even bij een andere 11-stedentochtvriend in leeuwarden op bezoek geweest)

O, ja, het zou leuk zijn om mijn Zuidlimburgse weersite te bezoeken: www.laurierveld.nl

:D voor de site, :( voor de ijstoestand in Balk.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 22 Jan 2013, 1:51

Hoi Cornelius,

Welkom op dit forum! :)

Zo, al 3 maal de 11-steden gereden! En ook de finish gehaald?

Je site zien er netjes uit. Ook een fraaie weergave van de gegevens van het weerstation. Hij update echter niet 's nachts, begrijp ik? (hij geeft nu data aan van 23:45 uur)

Wat webcams betreft: ik zit al enige tijd met het idee in het hoofd voor een webcam gericht op de Luts.

Ja, het is nu erg triest op de Luts. Het was een dag eerder nog zó prachtig, spiegelglad geworden door de droge en harde oostenwind. Ik zal morgen weer zien het gesteld is. Het deel van de Luts dat aan het wegsmelten is, kan nu maar beter helemaal wegsmelten en dat zou best eens werkelijk kunnen gebeuren.

Ik had hier op het forum al meerder maal benadrukt dat we vóór het begin van de vorstperiode nét 2 zeer zachte decades achter de rug hadden die bij de recordzachtste decades voor december en januari zaten. Dus ook de watertemperatuur en de grond, alles eigenlijk, had een zeer hoge temperatuur voor deze tijd van het jaar. Vlak voor de vorstperiode begon, was de temperatuur in de Luts bijv. nog 7,6 graden!

Dat er tóch vrij snel een ijslaag werd gevormd, kwam door de koude heldere nachten met nauwelijks wind. Dan kan dat bovenste laagje tóch bevriezen. Echter het water eronder en de grond zijn dan nog vrij warm. Mede daardoor is het nu zo hopeloos op de Luts. Als er even slechts lichte vorst is, kan de ijsdikte al afnemen. Komt er ook nog wind bij die het water beroerd, dan gaat het nóg sneller. Komt er dan ook nog een isolerend laagje sneeuw op het ijs, dan heeft het water alle ruimte om het ijs weg te vreten. En dan gebeurd dus nu op de Luts.

Verder heeft deze vorstperiode ook nog niet zo heel veel kou geproduceerd: http://www.wintergek.nl/hellmann/

Mogelijk dat er deze week nog een aantal flink koude dagen volgen, zodat er nog even geschaatst kan worden op natuurijs. Daarna lijkt er dooi te komen. Maar goed, we hebben heel februari nog voor de boeg.

Cornelius

Berichtdoor Cornelius » Di 22 Jan 2013, 15:08

Hallo Martijn,

Ja, ook drie keer op tijd de finisch gehaald.

Gisteravond de laptop tijdelijk uitgezet. Vanavond gaat deze weer aan en worden de gegevens (ook die van vandaag) weer online gezet iedere vijf minuten.

Een webcam gericht op de Luts zou prachtig zijn.

Het dooit nu hier heel licht, we hebben maar weinig sneeuw. Ook in de Eifel en Ardennen (hier 60 km vandaan) is maar weinig sneeuw, veel te weinig om te langlaufen. Inderdaad, we hebben februari nog voor de boeg.

En wellicht zaterdag, of zondag nog ergens het land in voor een schaatstocht.

Terug naar “Winter 2012-2013”