De zware herfststorm van 28 oktober 2013

Voor onderwerpen over de winter van 2013/14, met informatie en discussie over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Martijn

De zware herfststorm van 28 oktober 2013

Berichtdoor Martijn » Ma 28 Okt 2013, 22:07

De afgelopen dagen hadden we een bijzondere warme periode en vandaag alweer iets bijzonders: een zware storm, met op basis van voorlopige data in het noodwesten van Nederland lokaal windkracht 11 en op Vlieland zelfs 12 Bft!

Bron: http://www.knmi.nl/cms/content/116311/w ... erfststorm

Weeralarm voor zware herfststorm

28 oktober 2013 - De eerste herfststorm van 2013 was meteen een zeer zware storm. Het KNMI gaf voor de westelijke helft van het land een Weeralarm uit (code rood) voor zeer zware windstoten van meer dan 100 km/uur.

In de rest van het land gold een lagere waarschuwing (code geel) voor zware windstoten van 75 tot 100 km/uur.

Afbeelding
Weerkaart van de storm op 28 oktober 2013 (bron: KNMI)

In de loop van de ochtend trok de wind langs de kust in Noord-Holland en het noordelijk kustgebied aan tot zware storm, windkracht 10. In het Waddengebied werd lokaal windkracht 11 (zeer zware storm) bereikt. Op het KNMI-weerstation Vlieland is een uurgemiddelde windsnelheid gemeten van 104 km/u (29 m/s). Dat is het hoogste uurgemiddelde van de windsnelheid in ons land sinds 1990.

Afbeelding
Vlieland registreerde de hoogste windstoot van 152 km/uur (Bron: KNMI)

In het Waddengebied zijn volgens voorlopige gegevens windstoten gemeten van 140 tot 150 km/uur. Vlieland registreerde de hoogste windstoot van 152 km/uur.

De storm, die maar kort duurde, bereikte rond het middaguur zijn hoogtepunt waarna de wind in de middag van het zuidwesten uit snel afnam. Oorzaak van de storm was een sterk uitdiepende depressie die vanuit Engeland over het midden van de Noordzee naar Zuid-Scandinavië trok. Het westen van Europa kwam daardoor in het gebied te liggen met de hoogste windsnelheden.

De vorige zware storm met een uurgemiddelde van windkracht 10 was op 18 januari 2007. In de afgelopen ruim honderd jaar telde ons land 59 zware stormen met op een meetpunt langs de kust een uurgemiddelde windsnelheid van minstens windkracht 10.

Factsheet storm van 28 oktober 2013

Eerste uitgave: 28-10-13

paco37

Re: De zware herfststorm van 28 oktober 2013

Berichtdoor paco37 » Ma 28 Okt 2013, 22:32

Man Man wat een storm he.
Sjapoo voor de weeralarm, deze gaf optijd aan dat het hevig zou worden.
Nu het volgende:
Deze storm zag ik een week geleden al ontstaan en wist natuurlijk niet dat het zo'n grote zou worden, ik verwachte windkracht 9-10.
Nu sinds gisteren zie ik opnieuw iets ontstaan wat we in de gaten moeten houden, een uitdiepende depressie ten westen van engeland zal vrijdag gaan uitdiepen en zoals het maar zo zou kunnen zijn de kansen op een nieuwe zware storm op maandag 4 november groeiende. denk hierbij aan windkracht 9-10 maar zelfs 11 weer mogelijk., toch iets om alvast in de gaten te houden.
Woensdag 6 november opnieuw een storm kans, al zal deze bij 8-9 wel zijn top hebben bereikt.
Dan opmieuw richting de maandag 11 november opnieuw een depressie die uitdiept tot bijzonder laag met opnieuw kans op zware storm.
En dan!!!!!!!!!!!!!!!!!! De winter komt aan zet zo richting half november.
Boven scandinavie is een portie koude lucht ontstaan die afzakt naar west europa, de nachten worden kouder met op uitgebreide schaal vorst in de nacht en overdag dalend naar maximaal 5 graden nog, de eerste sneeuwbuien zullen volgen.
ook boven rusland en omgeving ijsland verstevigd de kou en dit zou wel eens de aanzet kunnen worden naar een winters eind november als een omvangrijk hogedruk gebied zich gaat verplaatsen vanaf de atlantische oceaan richting groenland, de wind zal rond half november meer en meer de nw tot n opzoeken.
We blijven het volgen.

Maandag 4 november:http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn1561.png

Woensdag 6 november: http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn2161.png

Maandag 11 november:http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn3241.png

Kou uitbraak half november: http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn3841.png

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 28 Okt 2013, 22:51

Beelden van de storm op het Slotermeer bij Balk

Vanmiddag tussen 12:30-13:00 uur (iets ná het hoogtepunt van de storm op deze locatie?) heb ik wat beelden van de uitwerking van de storm gemaakt op en rond het Slotermeer bij Balk. Ik vond het wat meevallen met de wind, al waren er wel zo nu en dan pittige windstoten. Bij Stavoren was er enige tijd windkracht 10, maar hier leek het minder. Mogelijk dat de Gaasterlandse bossen en Balk de wind significant remmen. Ik probeerde rond het hoogtepunt van de storm beelden te maken, maar ik denk dat ik net iets te laat was.

De wind kwam bij het Slotermeer ook niet in mijn richting, maar juist min of meer in tegengestelde richting. Hierdoor was het spektakel met opspattend water aan de overkant van het meer, waar de windkracht bovendien mogelijk weer iets hoger was door de vrije ruimte van het meer. Vandaar dat ik hierop heb ingezoomd. Bij een volgende zuidwesterstorm maar eens aan de overkant van het Slotermeer kijken of naar Stavoren gaan.

YouTube video's van de storm:

Slotermeer bij Balk tijdens storm 1/2 28-10-2013
Slotermeer bij Balk tijdens storm 2/2 28-10-2013

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 28 Okt 2013, 23:19

paco37 schreef:[b]Man Man wat een storm he.
Sjapoo voor de weeralarm, deze gaf optijd aan dat het hevig zou worden.

Hoi paco37,

Welkom op het wintergek forum!

Inderdaad een flinke storm en terecht een weeralarm (code rood), die al iets voor 7 uur 's morgens werd uitgegeven.

Wat je zegt, het is goed mogelijk dat er nog meer stormen aankomen, als je de verwachtingskaarten bekijkt.

Of de winter half november aan zet komt, lijkt me echter nog erg onzeker. Eerst maar eens zien of dat bij de volgende runs opnieuw in de berekening zit en andere modellen met iets vergelijkbaars komen.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 28 Okt 2013, 23:49

Blogs van de storm van vandaag:

De volgende blogs geven een indruk van de ontwikkelingen van de storm en calamiteiten van vandaag,

MeteoConsult: Live blog zeer zware storm 28 oktober
WeerOnline.nl: Liveblog: zware storm maandag
WeerPlaza: Zwaarste storm sinds 1976

paco37

Berichtdoor paco37 » Di 29 Okt 2013, 11:59

We gaan het volgen de komende dagen.
De zuidwest die er momenteel flink in zit moet meestal ook door een storm veranderen van positie en ik geloof er heilig in dat dit gaat gebeuren ook door hogedruk opbouw rond half november boven het noorden van rusland.
of het echt een aanzet wordt naar langere periode van vorst is nog veels te ver maar dat het kouder wordt ben ik van overtuigd.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 29 Okt 2013, 14:46

Hieronder nog even de windkaarten van gisteren met de maximale windkracht en maximale windstoot die is gemeten bij alle stations. Voor Nederland was de storm het hevigst rond het middaguur.

Kaart windkracht Nederland, 28 oktober 2013:

GMT_FFFX_28102013.png
GMT_FFFX_28102013.png (79.25 KiB) 5389 keer bekeken

Kaart windstoot Nederland, 28 oktober 2013::

GMT_FXFX_28102013.png
GMT_FXFX_28102013.png (81.17 KiB) 5389 keer bekeken

Bron kaarten: http://www.weerplaza.nl/actueel/

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 29 Okt 2013, 20:42

Nog even terugkijken op de storm van gisteren.

Bron: http://www.vwkweb.nl/index.php?page=963

De storm in het buitenland

29-10-2013

Windsnelheid en windstoten
Als eerste trok de storm langs het Kanaal, in mindere mate over Bretagne en Normandië, maar vooral over Zuid-Engeland. Daarbij zijn boven Frankrijk zeer zware windstoten voorgekomen, van 105 km/uur in Rennes, 130 km/uur in Brest, 100 km/uur in Cherbourg, 95 km/uur in Caen, 118 km/uur in Calais en 90 km/uur in Rouen. In al deze steden stond daarbij windkracht 7 Bft. Aan de kust stond 9 Bft. Aan de Franse kust kwamen bij Cap-Gris-Nez maximale windstoten van 147 km/uur voor en 138 km/uur in Camaret.

(...)

Zie bron voor volledig artikel met afbeeldingen, o.a. een kaart met het pad dat het laag heeft afgelegd in onze omgeving.

Ook nog wat napraat bij MeteoConsult: The day after... http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/w ... after.html

Vooral dit kaartje met maximale windstoten in Denemarken, waar de storm overheen trok, maakt indruk:

Afbeelding

Terug naar “Winter 2013-2014”