Elektrische bussen: gemiddelde dagtemperatuur in Winter

Ontmoetingsplaats en discussieforum voor onderwerpen die weinig of niets met het weer en het klimaat te maken hebben.
Staak

Elektrische bussen: gemiddelde dagtemperatuur in Winter

Berichtdoor Staak » Do 30 Mar 2017, 17:38

Ik heb een vraag ten behoeve de inzet van elektrische bussen.
Mensen kunnen ook via een DM direct contact opnemen als ze verder op dit onderwerp in willen of kunnen gaan.

Ik zoek een overzicht van (bijvoorbeeld de laatste) 10 jaar, de winters, en dan de dagperiode, zeg vanaf een uur of 6 ochtends tot een uur of 8 's avonds. Wat is dan de gemiddelde buitentemperatuur gedurende die perioden, en wat de minimum temperatuur. Misschien zijn er nog wat verfijningen mogelijk, bijvoorbeeld of we in de stad of op het platteland meten. Ik ben vooral geïnteresseerd in stad/stedelijke agglomeratie.

Het antwoord wil ik combineren met Scandinavische ervaringscijfers om te kijken wat voor additioneel elektrisch vermogen er nodig is om een (OV) bus warm te houden.

Achtergrond is het feit dat in Nederland verwacht wordt dat een bus 100% elektrisch rijdt en verbruikt, dus ook verwarming. In Scandinavië zijn ze wat praktischer. Moet ook wel, want je gaat bij -25 tot -30 graden een fuel heater gebruiken. Met een paar liter biodiesel per dag verwarm je dan de hele dag de bus.

admin
Beheerder

Re: Elektrische bussen: gemiddelde dagtemperatuur in Winter

Berichtdoor admin » Di 7 Nov 2017, 13:44

Onderwerp verplaatst van "Winter 2016/17" naar "Wintergek café", omdat het niets met een specifieke winter te maken heeft.

Terug naar “Wintergek café”