Welk weerstation is goed?

Ontmoetingsplaats en discussieforum voor onderwerpen die weinig of niets met het weer en het klimaat te maken hebben.
klaas

Welk weerstation is goed?

Berichtdoor klaas » Di 22 Jan 2013, 15:05

Ik zou graag willen weten welk weerstation het predikaat goed heeft.
Ik zoek een station van ca € 150,00, incl. water-windmeter, hygrometer, barometer, gevoelstemperatuur, temperatuur enz..
Is dat realistisch of moet ik aan andere prijzen denken?
De afwijking moet uiteraard zo minimaal mogelijk zijn.

Ik hoor graag jullie reactie's

groet,

Klaas

Martijn

Re: Welk weerstation is goed?

Berichtdoor Martijn » Do 3 Okt 2013, 18:08

Hallo Klaas,

Ik heb me hier de afgelopen jaren ook wel eens in verdiept, omdat ik ook een goed weerstation wil hebben. Als beste semiprofessionele keus wordt vaak de Vantage Pro2 van Davis Instruments genoemd. Andere versies zijn de eerste Vantage Pro en de compactere en goedkopere Vantage Vue.

De Vantage Pro 2 is uit te breiden met een aantal optionele meetinstrumenten, zodat je een heel compleet weerstation krijgt, maar ook één die veel geld kost. De meest complete versie kost rond de 1000 euro. Echter, de basis Vantage Pro2 is er al voor minder dan 500 euro, en de Vantage Vue voor minder dan 400 euro.

Volgens Davis Instruments zijn hún weerstations de goeiste (wij van wc-eend...):

Bron: http://www.davisnet.com/news/davis-vs-competition.asp
Davis vs. the Competition

Weather Station Comparison Charts

Davis weather stations meet or beat the competition in accuracy, resolution, range and update interval. We've compared our own Vantage Pro2 and Vantage Vue to competitors like La Crosse, Oregon Scientific, Peet Brothers, Rainwise, and more. If you're in the market for a weather station, please check out the PDF's below for valuable information that will help you make a well-informed decision.

Davis vs. the Competition: Features [PDF]
Davis vs. the Competition: Specifications [PDF]

Study of Radiation Shield Effectiveness

In side-by-side testing, our radiation shields beat or came close to matching the performance of equivalent models costing as much as seven times more. Click here [PDF] for full details of our study.

Goedkopere weerstations (van rond de 150 euro) zijn er ook, maar hoe nauwkeurig ze allemaal zijn, is vaak onduidelijk. Ik kon i.i.g. weinig test reviews er over vinden. Wat ik wel weet, is dan goedkope temperatuursensors al erg nauwkeurig kunnen zijn. Ik heb dat zelf getest met een eenvoudig weerstation van de Lidl. Voor een betrouwbare meting is er echter ook een goede weerhut nodig, maar die kan je ook apart kopen of zelf maken.

Terug naar “Wintergek café”