IJsdikte deel route Elfstedentocht: Luts bij Slotermeer

Voor onderwerpen over de winter van 2010-2011, van november t/m maart, over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Martijn

IJsdikte deel route Elfstedentocht: Luts bij Slotermeer

Berichtdoor Martijn » Za 27 Nov 2010, 22:53

NB: voor de ijsdikte op de route van de Elfstedentocht tijdens de huidige winter, zie: http://www.wintergek.nl/ijsdikte/

NB: dit topic wordt momenteel niet meer geüpdatet. Actuele waarnemingen en foto's van een groter deel van de route van de Elfstedentocht worden nu geplaatst in de volgende topics:

__________________________________________________________________________________

Actuele watertemperatuur c.q. ijsdikte in het riviertje de Luts, tussen Balk en het Slotermeer in Gaasterland, Friesland. Dit ligt op de route van de Elfstedentocht. Metingen zijn 's middags verricht.

NB: zie steeds de laatste reacties van dit topic voor verdere actuele info.

Laatste meting:
di 21 december 2010: IJsdikte = 9.2 cm (én er werd geschaatst! Zie laatste bericht van dit onderwerp)

ijsdikte_op_luts_bij_slotermeer_20dec2010.PNG
Grafiek watertemperatuur (°C) / ijsdikte (cm) op de Luts bij het Slotermeer
ijsdikte_op_luts_bij_slotermeer_20dec2010.PNG (9.43 KiB) 9318 keer bekeken

Laatste foto:
Afbeelding
Foto van de Luts, di 21 december 2010. Er werd voor het eerst geschaatst!

Locatie van de metingen:
route_elfstedentocht_ijs_meting.JPG
Locatie metingen watertemperatuur en ijs observaties op dit deel van de route van de Elfstedentocht.
route_elfstedentocht_ijs_meting.JPG (22.27 KiB) 9782 keer bekeken

Eerdere metingen:
ma 20 december 2010: IJsdikte = 7.6 cm (toch weer een mooie ijsaangroei, al was het niet superkoud)
zo 19 december 2010: IJsdikte = 6.4 cm (kijk, dat begint ergens op te lijken!)
za 18 december 2010: IJsdikte = 4.2 cm
do 16 en vr 17 december 2010: niet gemeten. (dikte wrs donderdag iets afgenomen en vrijdag weer ongeveer gelijk met woensdag)
wo 15 december 2010: IJsdikte = 3.2 cm
di 14 december 2010: IJsdikte = 2.2 cm
ma 13 december 2010: IJsdikte = 1.2 cm (in nieuw gevormd ijs gemeten.)
zo 12 december 2010: Twater = 0.3 °C. (zeer plaatselijk nog ijs, waar ik mat ijsdikte 1 á 2 cm, echter veel open water en langs de kant bij stuk met ijs ook zo'n 20 cm open).
za 11 december 2010: IJsdikte = 3.5 cm
vr 10 december 2010: IJsdikte = 5.0 cm. (sneeuwijs/drab op ijs: 1 á 2 cm, en ong. 1 cm water op ijs)
do 9 december 2010: IJsdikte = 5.5 cm. (sneeuwijs/drab op ijs: 3 cm)
wo 8 december 2010: IJsdikte = 5.5 cm. (hard geworden sneeuwdrab op ijs: 2 cm)
di 7 december 2010: IJsdikte = 3.5 cm. (hard geworden sneeuwdrab op ijs: 2 cm)
ma 6 december 2010: IJsdikte = 2.5 cm. (hardere sneeuwdrab op ijs: 2 cm)
zo 5 december 2010: IJsdikte = 2 cm. (sneeuwdrab op ijs: 2 cm, Twater = -0.2 °C)
za 4 december 2010: schattingen: IJsdikte: ongeveer 2 tot 2.5 cm (sneeuw op ijs: ongeveer 7 cm.)
vr 3 december 2010: IJsdikte = 2 cm. (sneeuw op ijs: 1 cm, Twater = -0.2 °C)
do 2 december 2010: IJsdikte = 1 cm. Twater = -0.2 °C. (het water in de Luts is gisteravond dichtgevroren. Helaas is er vanmorgen ook een halve cm sneeuw op het ijs gevallen)
wo 1 december 2010: T = -0.4 °C. (ja echt, water onder het vriespunt!)
di 30 november 2010: T = 0.9 °C. (nog meer ijs is verdwenen)
ma 29 november 2010: T = 1.4 °C. (meeste ijs op de Luts nabij Slotermeer en Balk weer verdwenen)
zo 28 november 2010: T = 1.7 °C. (er lag echter ook her en der een dun laagje ijs op de Luts)
za 27 november 2010: T = 3.0 °C.

NB: nadere info en details volgen nog.

edit 20101207-0005: grafiek toegevoegd
Laatst gewijzigd door Martijn op Do 30 Dec 2010, 2:05, 47 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Re: Watertemperatuur c.q. ijsdikte deel route Elfstedentocht

Berichtdoor Martijn » Zo 28 Nov 2010, 1:05

Zaterdagmiddag, 27 november 2010:

Vanmiddag was de watertemperatuur dus 3.0 °C. Als test heb ik op 2 locaties gemeten aan beide kades een kleine 100 meter van elkaar verwijderd, en beide keren gaf de meting 3.0 °C aan.

Afgelopen donderdag had ik al wat vooronderzoek verricht. Toen mat ik op drie locaties nog verder van elkaar, over zo'n 200 m en aan beide kades, en ook toen was de temperatuur consistent.

Verdere observaties:

Vanmiddag zag ik al ijs in kleine slootjes en zelfs voor het merendeel in een grote vijver. Dat laatste had ik zo snel nog niet verwacht na twee nachten -3.0 en -3.4 °C.

Ik schat zo in dat zich niet eerder dan dinsdag ijs vormt op het deel van de Luts waar ik de metingen verricht. Op andere delen, zoals door het dorp Balk, kan het nog langer duren. Verder zit je ook altijd met eenden die wakken openhouden. Dat kunnen ze dagenlang volhouden.

Vanmorgen enkele uren lichte sneeuw, er viel hooguit ongeveer 1 cm. Het bleef eerst liggen op gras en ander groen, maar uiteindelijk verdween ook daar de meeste sneeuw. Tmax was ook 0.5 °C, maar misschien is de grond ook nog te warm?
Laatst gewijzigd door Martijn op Di 30 Nov 2010, 2:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 28 Nov 2010, 21:36

Zondagmiddag, 28 november 2010:

Tot mijn verbazing waren er al gedeelten van de Luts met een dun laagje ijs, zelfs (of dit keer misschien wel juist, wegens luwte) ook in het dorp Balk, en er dreven ijsschotsjes bij een matige wind. De watertemperatuur aan de oppervlakte gaf vanmiddag 1.7 ° c aan.

Hoe valt dit te verklaren? Ik denk als volgt: Tmin was hier -5.4 ° c en er was vannacht weinig wind. Blijkbaar kan het water aan de oppervlak dan plaatselijk toch zover afkoelen dat er ijs ontstaat. Maar al met al ben ik verrast hoe snel er dezer dagen ijs ontstaat!

Verder was er, zoals verwacht, ook al wat ijs langs de kust bij Mirns aan het IJsselmeer. Het water is daar erg ondiep. Over enkele dagen kan daar waarschijnlijk wel worden geschaatst.

Het was mooi winterweer: vrij zonnig, niet zoveel wind, berijpte natuur.
Laatst gewijzigd door Martijn op Di 30 Nov 2010, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 29 Nov 2010, 17:04

maandagmiddag, 29 november 2010:

Bijna al het ijs is weer verdwenen uit de Luts nabij het Slotermeer en door Balk. Watertemperatuur is nu 1.4 °C. Matige oostenwind over het water. Tmin was vannacht -4.8 °C.

NB: maandagnacht nog was naar schatting ruim de helft van het oppervlak van de Luts door Balk bedekt met een laagje ijs.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 30 Nov 2010, 16:49

Dagfoto van de Luts nabij het Slotermeer:
P1020112.JPG
Foto van de Luts nabij het Slotermeer; Dinsdagmiddag, 30 november 2010;
Conclusie: ijs is nog steeds vloeibaar.
P1020112.JPG (156.59 KiB) 9730 keer bekeken

Waarnemingen, dinsdagmiddag, 30 november 2010:

Watertemperatuur is nu 0.9 °C.

Nog minder ijs is overgebleven in de Luts vanaf het Slotermeer door Balk tot aan Ruigahuizen. Nog op één locatie over een kleine 300 m tussen Balk en het Slotermeer ligt er ijs. Dit was afgelopen zondag ontstaan en heeft standgehouden.

Op de rest van zo'n 4,5 km over de Luts en op het Slotermeer ligt geen ijs, behalve dat er bij het begin van de Luts bij het Slotermeer over enkele tientallen meters kleine ijsschotsen zich door de noordoosten wind hebben opgehoopt.

Matige ONO wind over het water. Naar mijn schatting wel vrij krachtige (5 Bft) wind over het Slotermeer. Temperatuur vanmiddag op 1.5 m = -1.5 °C. Dus gevoelstemperatuur zo'n -8 á -9 °C. Behoorlijk guur. Het was licht bewolkt, soms scheen er een waterige zonnetje door de wolken.

Tmin was vannacht slechts -1.7 °C.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 1 Dec 2010, 22:42

P1020124.JPG
Foto van de Luts in de richting van het Slotermeer en de harde ONO wind (koud!); Woensdagmiddag, 1 december 2010;
Conclusie: ijs op de Luts is nog steeds vloeibaar.
P1020124.JPG (117.32 KiB) 9698 keer bekeken

Vanaf dezelfde locatie in dezelfde richting, maar dan ingezoomd:
(merk op dat zich ijs heeft gevormd op het Slotermeer, ondanks de harde wind!)
P1020126.JPG
Opnieuw een foto vanaf dezelfde locatie in de richting van het Slotermeer; en dan valt ineens op dat er ijs is gevormd op het Slotermeer, ondanks de harde wind!! (woensdagmiddag, 1 december 2010)
P1020126.JPG (119.47 KiB) 9695 keer bekeken

(meer foto's volgen nog)

Waarnemingen, woensdagmiddag, 1 december 2010:

Watertemperatuur is nu -0.4 °C. (ja werkelijk, water van minus 0.4 °C!)

Tmin was vannacht -6.8 °C.
Tmax was vanmiddag -4.7 °C (erg laag minimum, zeker zo vroeg in de winter! Om middernacht was het absolute maximum van vandaag: -4.1 °C)
Tact = -7.1 °C.

Verdere observaties:

Ik heb de watertemp gemeten op 4 locaties (3x -0.4 en 1x -0.3) en het ijs/water geïnspecteerd en foto's genomen. Dit viel niet mee, want het was koud, en dan vooral de gevoelstemperatuur. De luchttemp was toen rond de -5,4 en de windkracht zeker 5 Bft, maar zo over het Slotermeer wel 6 Bft schat ik. Dan zit je wel op een gevoelstemperatuur van -14 graden, en zo ben ik ruim een uur bezig geweest. Brr!

Wegens de hard wind had ik geen ijsvorming verwacht op plekken die nog open waren. Hier in de Luts rondom Balk en bij Slotermeer, was vanmiddag inderdaad nog geen ijs (op twee eerder genoemde locaties van beperkte omvang na). Echter, tot mijn verbazing is er sinds gistermiddag op het Slotermeer wél ijs ontstaan ondanks (of misschien toch dankzij?!) de harde wind over het meer!

Update: kou verslaat wind

Iets na middernacht: er ligt ijs in de Luts door Balk, geen enkele open plek gezien. Erg koude watermassa + matige vorst en er moest wel ijs ontstaan. Wat misschien ook heeft geholpen, is dat de wind is gedraaid van ONO naar oost en daardoor minder recht over het riviertje de Luts blaast. Vraag me wel af waar de eenden zijn gebleven die vorige winter wakken openhielden...

Martijn

Berichtdoor Martijn » Do 2 Dec 2010, 17:48

P1020198.JPG
Foto van de Luts nabij het Slotermeer (do 2 december 2010)
P1020198.JPG (90.25 KiB) 9672 keer bekeken

Waarnemingen, donderdagmiddag, 2 december 2010:

IJsdikte = 1 cm.
Sneeuw op ijs: halve cm.
Watertemperatuur is nu -0.2 °C.

Tmin was vannacht -7.6 °C.
Tmax was vanmiddag -3.4 °C

Verdere observaties:

Het water in de Luts is gisteravond dichtgevroren. Helaas is er vanmorgen ook een halve cm sneeuw op het ijs gevallen. Dit zal de ijsaangroei belemmeren, doordat het een isolerende werking heeft.

Ik heb twee kleine eendenwakken gezien, tussen Balk en het Slotermeer en in Balk vlakbij het viaduct.

Verder was het vanmiddag bewolkt er er was weinig wind, slecht 1-2 Bft. Het voelde een beetje waterkoud aan, maar het was een stuk aangenamer dan gisteren.
Laatst gewijzigd door Martijn op Vr 3 Dec 2010, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 3 Dec 2010, 21:08

P1020232.JPG
Foto van de Luts nabij het Slotermeer (3 december 2010)
P1020232.JPG (94.1 KiB) 9657 keer bekeken

Waarnemingen, vrijdagmiddag, 3 december 2010:

IJsdikte = 2 cm.
Sneeuw op ijs: 1 cm.
Watertemperatuur: -0.2 °C.

Tmin was vannacht -5.8 °C.
Tmax was vanmiddag -2.1 °C

Verdere observaties:

Afgelopen avond en nacht is er wederom een halve cm motsneeuw op het ijs gevallen. Hiermee wordt de ijsaangroei weer iets verder belemmerd.

De twee kleine eendenwakken die ik gisteren heb gezien, zijn dichtgevroren en door de eenden verlaten.

Verder was het vanmiddag licht bewolkt er er was een zwakke wind.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 4 Dec 2010, 23:15

Waarnemingen, zaterdagmiddag, 4 december 2010:

Ik ben er vanmiddag helaas niet aan toegekomen om de ijsdikte te meten. Ik besefte me ook dat er nauwelijks iets veranderd zal zijn aan de ijsdikte wegens de sneeuwlaag op het ijs en de slechts lichte vorst.

Gebaseerd op de ijsgroei van de afgelopen twee dagen (1cm per dag) bij lagere temperaturen en een dunner sneeuwdek schat ik dat er nauwelijks sprake van ijsgroei moet zijn geweest, hooguit enkele mms. Momenteel zal er ook geen sprake zijn van ijsaangroei, omdat de temperatuur rond het vriespunt ligt.

Ik maak daarom maar deze schattingen:

IJsdikte: ongeveer 2 tot 2.5 cm. (opmerking 9 dec: denk achteraf toch wel rond de 2.5 cm, aangezien het op 6 dec ook 0.5 cm dikker was geworden bij lichte vorst en een laagje sneeuwdrab)
Sneeuw op ijs: ongeveer 7 cm.

Temperatuur:

Om 0:00 uur was het -2.1°C
Tmax was vannacht -1.4 °C.
Tmin was vannacht -3.8 °C.
Vanmiddag was het -1.5 °C.
Sinds 20:25 uur vanavond is het 0.0 °C

Verdere observaties:

Gisteravond is er wederom een halve cm motsneeuw op het ijs gevallen, zodat er toen 1.5 cm sneeuw op het ijs lag. Verder heeft het vanmiddag tussen 11:30 en 13:15 uur behoorlijk gesneeuwd, bijna 6 cm schat ik, maar door de harde wind is het sneeuwdek ongelijk van hoogte. Ik schat dat er nu zo'n 7 cm sneeuw op het ijs zal liggen. Het was vanmiddag bewolkt, en het waaide hard (6 Bft). Sinds ongeveer 21:30 uur sneeuwt het hier alweer, dus komt er weer enkele cms sneeuw bij op het ijs.
Laatst gewijzigd door Martijn op Do 9 Dec 2010, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 5 Dec 2010, 22:07

P1020288.JPG
Foto van de Luts nabij het Slotermeer (5 december 2010)
P1020288.JPG (128.58 KiB) 9616 keer bekeken

Waarnemingen, zondagmiddag, 5 december 2010:

IJsdikte = 2 cm.
Gesmolten sneeuwdrab op ijs: 2 cm (wisselt per locatie, soms dikkere laag drab)
Watertemperatuur: -0.2 °C.

Ik zag ook dat er op de Luts ter hoogte van Ruigahuizen een open stuk water was van ongeveer 50 meter. Daar waren ook veel eenden. Langs dit gedeelte van de Luts was ik de afgelopen dagen niet geweest.

Het open stuk op de Luts:
P1020301.JPG
Open stuk van de Luts ter hoogte van Ruigahuizen.
P1020301.JPG (179.72 KiB) 9616 keer bekeken

Terug naar “Winter 2010-2011”