IJsdikte deel route Elfstedentocht: Luts bij Slotermeer

Voor onderwerpen over de winter van 2010-2011, van november t/m maart, over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Martijn

Re: Watertemperatuur c.q. ijsdikte deel route Elfstedentocht

Berichtdoor Martijn » Do 16 Dec 2010, 21:29

Waarnemingen, donderdag, 16 december 2010:

IJsdikte niet gemeten wegens het weer: veel regen en later op de middag (natte) sneeuw.

Tmin vannacht: 0.8 C
Tmax vanmiddag: 3.8 C

Vanmiddag is de temp ook weer snel gedaald. Om 21:00 was de temp 0.0 C, inmiddels weer iets onder nul.

IJsdikte zal iets zijn afgenomen, maar het water op het ijs zal vannacht ook weer bevriezen. Er zijn echter ook nog grote delen van de Luts zonder ijs.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 18 Dec 2010, 14:49

Waarnemingen, vrijdag, 17 december 2010:

IJsdikte niet gemeten.

Tmin nacht: -5.1 C
Tmax middag: -0.6 C

In de Luts door Balk geen ijs. De dagen er voor gedeeltelijk een dun laagje. Na gisteren met een dag met dooi en veel regen is dat natuurlijk verdwenen en blijkbaar nog niet weer bevroren ondanks de koude nacht. Ook had het na de regen ook even gemotsneeuwd: goed voor een laagje van een halve cm.

Ik ga voortaan niet meer elke dag de ijsdikte meten, want ik vind het de tijd die het dagelijks kost niet waard voor wat het oplevert. Na zo'n dag met dooi en daarna weer vorst zal er denk ik ook niet veel zijn veranderd aan de ijsdikte. Ook zijn hele stukken van de Luts nog open, en er is weer verstoring door sneeuw. De ijsdikte is dus heel veriabel. Dan vind ik dagelijks meten de tijd die het kost ook niet waard.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Za 18 Dec 2010, 17:59

Waarnemingen, zaterdagmiddag, 18 december 2010:

IJsdikte = 4.2 cm.

Tmin was vannacht -5.2 °C.
Tmax was vanmiddag 3.1 °C

Verdere observaties:

Redelijke stukken van de Luts nog open: op 4 plaatsen in en rondom Balk. Verder op de Luts door Balk een dun laagje ijs, waar ook een heel klein beetje sneeuw op lijkt te zijn gevallen; het is niet glimmend, maar er ligt een doffe waas over. Mogelijk is dit ijs gistermiddag gevormd voordat (of tijdens dat) er in de avond een halve cm sneeuw viel, of er is vannacht nog lichte motsneeuw geweest. Of kan het misschien ook rijp zijn? Op het ijs wat er al langer lag, is 1 cm sneeuw gevallen, nadat het donderdag eerst hard heeft geregend en later weer begon te vriezen en er tweemaal 0.5 cm sneeuw is gevallen. Dicht langs de kant was het een laagje water met daarop een dun laagje sneeuwijs (totaal 1 á 1.5 cm dikte). Naar het midden was het gewoon witte sneeuw. Of daaronder ook een laagje water zit, weet ik niet.

Sneeuwdek: 1 cm.
Bewolkt, waterkoud, matige wind uit ZO.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Zo 19 Dec 2010, 20:29

Dagfoto van de Luts nabij het Slotermeer:
P1020474.JPG
Foto van de Luts nabij het Slotermeer (zo 19 december 2010)
P1020474.JPG (108.17 KiB) 4128 keer bekeken

Waarnemingen, zondagmiddag, 19 december 2010:

IJsdikte = 6.4 cm.

Tmin was vannacht -7.9 °C.
T was vanmiddag -6.5 °C en steeg daarna nog steeds tot -5.1 °C (=Tmax) om middernacht.

Sneeuwdek: 1 cm.
Bewolkt, waterkoud, matige wind uit oosten. Erg kil met gezicht naar het oosten.
Gevoelstemperatuur rond -13 graden.

Verdere observaties:

Zoals verwacht, vanwege de koude nacht en blijvende matige vorst overdag, een flinke ijsaangroei deze keer. Nu begint het echt ergens op te lijken! De komende twee dagen worden ook erg koud, er wordt op grotere schaal strenge vorst verwacht met lokaal mogelijk zelfs zeer strenge vorst (T < -15 °C). Dan zou je toch verwachten dat er minstens 5 cm ijsaangroei komt.

Op de locatie van de metingen geen water meer op ijs, dat was nu bevroren. De ijsdikte is inclusief het nu bevroren laagje water met een halve cm sneeuwijs aan de oppervlak. Meer naar het midden van de Luts ligt er nog gewoon witte sneeuw. Dit zal de ijsaangroei natuurlijk iets temperen. Nu moet ik daar wel bij toevoegen dat de gedeelten waar sneeuw op het ijs ligt, ook voor een groot deel de gedeelten zijn waar het ijs na de eerste vorstperiode niet helemaal was weggesmolten, maar er nog een dunne laag lag.

Nog maar weinig open plekken: op nog 2 plaatsen rondom Balk. Verder ter hoogte van Ruigahuizen een miniwak bij een buis en nog een open stuk van zo'n 30-40 m waar ook weer veel eenden waren.

Daar waar het ijs pas vanaf vrijdag is gevormd, is nu mooi zwart ijs zonder sneeuw. Het is nu nog dunner, maar zonder sneeuw erop zal het sneller aangroeien en een inhaalslag kunnen maken.

Kortom: schaatsen op de Luts komt nu zo langzamerhand toch echt in beeld.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Ma 20 Dec 2010, 18:13

Dagfoto van de Luts, deze keer in Balk:
Foto0714.jpg
Twee waaghalzen op de Luts door Balk, op ijs dat pas zaterdag was gevormd. Op de prachtige ijsvloer is een witte waas te zien, waarschijnlijk is dat rijp. (ma 20 december 2010)
Foto0714.jpg (119.08 KiB) 4111 keer bekeken

Waarnemingen, maandagmiddag, 20 december 2010:

IJsdikte = 7.6 cm.

Tmin was vanmorgen -6.8 °C.
Tmax was vanmiddag -3.2 °C.

Onbewolkt, lichte/matige wind uit zuidwesten.

Verdere observaties:

Niet zo koud als verwacht, maar toch weer een mooie ijsaangroei. Nog maar één open plek in Balk: een eendenwak op een locatie waar een buis de Luts met vijvers verbind. Dit is een bekende zwakke plek. Toch was het wak al een stuk kleiner geworden. Verder zag ik twee jongens zich al wagen op een stuk van de Luts waar pas zaterdag ijs was gevormd; ze konden er op staan. Ik denk dat morgen nabij en op het Slotermeer misschien kan worden geschaatst op beperkte gedeelten, net als in de vorige twee winters.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 21 Dec 2010, 18:19

Waarnemingen, dinsdagmiddag, 21 december 2010:

IJsdikte = 9.2 cm.

Tmin was vanmorgen -8.1 °C.
Tmax was vanmiddag -2.9 °C.

Tamelijk bewolkt ('s morgens nog vrij onbewolkt, alleen beetje mistig), zwakke oostenwind.

Verdere observaties:

Wederom een mooie ijsaangroei, ongeveer zoveel als ik had verwacht op basis van de temperatuur. Nog steeds één open plek in Balk: het eerder genoemde eendenwak op een locatie waar een buis de Luts met vijvers verbind. Het is nog maar klein, maar er zijn veel eenden en die willen het open houden.

Maar nu het mooiste: op het Slotermeer werd al geschaatst! Ik heb het zelf ook even gedaan. Er kon zelfs een rondje worden gemaakt. Ook op een kleine stuk van de Luts bij het Slotermeer waren enkele schaatsers. Het was best mooi ijs met wel door de wind veroorzaakte sneeuwhopen op het Slotermeer.

Bij het Wikeler Hop (uitham van het Slotermeer bij Wijckel) waren weer een aantal met crossmotors (met banden met spikes) rondjes aan het crossen op het ijs, net als de afgelopen twee winters.

Dagfoto's van de Luts én nu ook van het Slotermeer:

Er kon worden geschaatst op een klein deel van de Luts bij het Slotermeer:
Foto0722.jpg
Dagfoto van de Luts, 21 dec 2010. Er werd geschaatst!
Foto0722.jpg (81.6 KiB) 4095 keer bekeken

Maar vooral op het Slotermeer werd geschaatst. Door tientallen mensen.
Foto0731.jpg
Foto van het Slotermeer, 21 dec 2010. Er werd door tientallen mensen geschaatst!
Foto0731.jpg (85.33 KiB) 4089 keer bekeken

Hieronder zie je de door wind veroorzaakte sneeuwhopen op het mooie ijs op het Slotermeer, en een prachtige wolkenlucht bij een naderende zonsondergang. Een sprookjesachtig mooie omgeving zoals je die niet vaak ziet. Daar mag je dan lekker schaatsen:
Foto0736.jpg
Door wind veroorzaakte sneeuwhopen op het mooie ijs op het Slotermeer, en een prachtige wolkenlucht bij een naderende zonsondergang.
Foto0736.jpg (76.51 KiB) 4092 keer bekeken

Martijn

Re: IJsdikte deel route Elfstedentocht: Luts bij Slotermeer

Berichtdoor Martijn » Wo 22 Dec 2010, 23:29

Waarnemingen, woensdagmiddag, 22 december 2010:

IJsdikte: niet aan toe gekomen om te meten. Wel zo'n 3 uur op de schaats op ijsinspectie geweest op de locaties: de Luts, Slotermeer, Balk, Sloten, Woudsend, Ruigahuizen. De komende dagen ga ik dat ook op andere locaties doen. Dit heeft nu mijn prioriteit boven het meten van de ijsdikte op één enkele locatie. Ik denk dat het meer nuttige info oplevert.

Tmin was om middernacht -5.4 °C.
Temp was vanmiddag tussen -2 en -3 °C.
Tmax vanavond was -2.0 °C.
Tact = -2.1 °C.

Op basis van de temperaturen van vandaag schat ik dat er een kleine centimeter ijsaangroei is geweest, dus dan kom je uit op een dikte van ongeveer 10 cm ijs. NB: dat is op een locatie waar de ijsaangroei vaak vrij snel gaat. Op de meeste andere stukken van de Luts zal de ijsdikte waarschijnlijk minder zijn.

Bewolkt, beetje mistig.
Matige noordoostenwind. Vrij kil tegen de wind in.
Het heeft de hele dag meest licht gevroren.

Verdere observaties:

Zie het verslag van mijn ondervindingen na een ijsinspectie op schaatsen op de locaties: de Luts, Slotermeer, Balk, Sloten, Woudsend, Ruigahuizen.

Martijn

Re: IJsdikte deel route Elfstedentocht: Luts bij Slotermeer

Berichtdoor Martijn » Do 30 Dec 2010, 2:04

NB: dit topic wordt momenteel niet meer geüpdatet. Actuele waarnemingen en foto's van een groter deel van de route van de Elfstedentocht worden nu geplaatst in de volgende topics:

Terug naar “Winter 2010-2011”