Actuele ijsdikte en waarnemingen op route Elfstedentocht

Voor onderwerpen over de winter van 2010-2011, van november t/m maart, over zowel het actuele als het te verwachten weer.
Martijn

Re: Actuele ijsdiktes en waarnemingen op hele elfstedenroute

Berichtdoor Martijn » Wo 29 Dec 2010, 19:54

Gereserveerd voor Waarnemingen, zondag, 26 december 2010

Martijn

Gereserveerd voor Waarnemingen, maandag, 27 december 2010

Martijn

Gereserveerd voor Waarnemingen, dinsdag, 28 december 2010

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 29 Dec 2010, 20:22

Waarnemingen, woensdag, 29 december 2010

Schaatsfoto van de dag:
Afbeelding
29 december 2010, schaatsers op de rivier van het Slotermeer naar Sloten.

Weer:

Temperatuur: Tmin (ochtend) = -3.3 °C, Tmax (middag) = -0.8 °C, Tmin (avond) = -4.9 °C.
Wind: OZO, zwak tot matig (2 á 3 Bft).
Weerbeeld: bewolkt, 's middags waterig zonnetje, eind middag redelijke opklaringen, en snel dalende temperatuur. Later in de avond weer bewolkter.
Neerslag: geen.
Sneeuwdek: her en der resten van dun sneeuwdek.

IJsbericht:

Locaties: de Luts door Balk, Slotermeer, Woudsend, Sloten.
IJskwaliteit: ijs is nu weer hard, doordat het ook overdag licht vroor. IJs wel minder vlak dan vorige week, doordat deels gesmolten sneeuw- en ijsresten weer zijn vastgevroren aan het ijs. Tussen Slotermeer en Woudsend ligt enkele millimeters sneeuw op het ijs, waarschijnlijk daar heen geblazen.
IJsdikte: ijs op Slotermeer nog steeds dik. IJsdiktes van de Luts door Balk en vanaf het Slotermeer naar Sloten zijn ook redelijk. Vanaf het Slotermeer naar Woudsend is het ijs vrij dun en dus onbetrouwbaar, al heb ik daar wel een stukje geschaatst op dit stuk van de route te observeren.
Zwakke plekken: viaduct Balk, vaste brug Balk, bruggen Sloten van de rondweg, soms zwakke of open plekken bij kistwerk op het Slotermeer (o.a. ter hoogte van de Luts naar Balk).
Wakken: op het Slotermeer ter hoogte van Sloten, en in Woudsend. Ze leken groter dan vorige week. Sommige wakken en zwakke stukken worden nu ook aangegeven met takken.

Verdere observaties en toelichtingen:

Nog steeds is het helaas niet vertrouwd om onder het viaduct bij Balk door te gaan. Hetzelfde geldt bij Sloten voor de bruggen van de autoweg. Ook naar Woudsend is het ijs niet betrouwbaar, terwijl ik vorige week woensdag nog door Woudsend heb geschaatst, al was het toen vlakbij het Slotermeer ook dun. Aan het ijs te zien (ijsschotsjes), zijn daar ook mensen door het ijs gezakt. Afgelopen zaterdag leek het daar ook al op, maar toen ben ik er niet in de buurt gekomen, nu schaatste ik er wel langs. Verder leek het er ook op dat er ook iemand door het ijs is gezakt bij de vaste brug in Balk. Je kon er wel langs schaatsen.

Voor wie hier gaat schaatsen, pas op: halverwege tussen Sloten en het Slotermeer ligt een plastic emmertje in het ijs vastgevroren, waarover men kan struikelen. Er lagen al vele kleine stukjes plastic van het kapotgereden emmertje op het ijs. Deze heb ik van het ijs gehaald, omdat het gevaarlijk is.

Ik kom dezer dagen trouwens geregeld mensen op het ijs tegen die van buiten Friesland speciaal hierheen zijn gekomen om te schaatsen. Voor wie via de A6 door de polders bij Lemmer Friesland binnenkomt, zijn Sloten en Balk dan ook de dichtstbijzijnde plaatsen op de route van de Elfstedentocht en je zit natuurlijk ook direct bij het prachtige Slotermeer waar je een mooi rondje kan maken.

Terug naar “Winter 2010-2011”